Wat je volgens het Paleo Dieet Zal Moeten Eten

Hoewel in boeken over het Paleo Dieet zie aan de zijkant van de website veel meer details geven over het voedsel wat je zou moeten of juist niet zou moeten eten, geeft dit al een basisschema wat je kun eten als volgens het paleo prinsipe:

Dit is voedsel wat je kunt eten:

  • Vlees
  • Vis/zeevruchten
  • Vers fruit
  • Groenten
  • Eieren
  • Noten en zaden
  • Gezonde oliën (Olijf, walnoot, lijnzaad, macadamia, avocado, kokosnoot)

 Dit is wat je niet zal moeten eten:

  •  Granen
  • Peulvruchten (inclusief pinda’s)
  • Zuivel
  • Geraffineerde suiker
  • Aardappelen
  • Industrieel verwerkte voedingsmiddelen
  • Geraffineerde plantaardige oliën

Hier zijn een paar tips om van het Paleo Dieet een routine onderdeel van je levensstijl te maken:

Voor het ontbijt: maak een eenvoudig omelet. Roergebakken ui, paprika, champignons, en broccoli. Voor het gemak maak ik dit vaak met roerbakgroenten of soepgroenten uit de diepvries. Dit is lekker snel. Ook kun je omega-3-verrijkte of scharreleieren gebruiken en in stukjes gesneden kalkoen of kippenfilet het liefst biologisch maar in elk geval zonder E-nummers.

Paleo lunches zijn gemakkelijk. Maak in het begin van de week een enorme salade met alles wat je graag eet. Een goed vertrekpunt kan bestaan uit: gemengde salade, spinazie, radijs, paprika’s, komkommers, wortelen, avocado, walnoten, amandelen en gesneden appels of peren. Bewaar de salade in een grote afsluitbare bak. Ik zelf doe dit twee keer in de week op zondag en op woensdag avond. Dan blijven de salades nog lekker vers en sommige onderdelen doe ik pas er bij net voordat ik het ga eten bijvoorbeeld de saus.   Bereidt elke ochtend een portie hiervan en meng er vlees onder (gehakt, plakjes rundsvlees, plakjes kip, kalkoen, stukjes varkensvlees, enz.) of zeevruchten naar keuze (zalm, garnalen, tonijn, of alle verse vis of zeevruchten). Besprenkel met olijfolie en citroensap en je bent klaar.

Voor het avondeten : Kun je een lekker gerecht maken met groente met  vlees, vis, schaaldieren.

Er zijn heel veel recepten te bedenken met deze ingrediënten heeft u hier moeite mee of wilt u inspiratie op doen dan kun u het paleo kookboek bestellen. Hier staan voor ontbijt, lunch, diner en dessert hier heb ik veel aan gehad. Maar ik dwaal af ik was aan vertellen over het  avondeten. Zelf ben ik helemaal gek van pasta en vooral spaghetti.  Dit je heel goed maken van courgettes ja het klink het een beetje vreemd maar het is echt lekker. Je maakt slierten van  de courgette en die bak je en doe er normale spaghetti  saus bij ik heb er nu al weer zin :-).

Hier zijn voorbeeld maaltijden voor een hele dag uit het laatste boek van Mitchel van Duuren:

Ontbijt: Frisse salade van zoete aardappel

Snack: Gesneden mager rundsvlees, verse abrikozen of seizoensgebonden fruit

Lunch: Paddenstoel met walnoot salade

Snack: Stukjes appel, rauwe walnoten

Avondmaal: met vis gevulde paprika schotel

Dit is een voorbeeldje wat je kunt gaan eten als het “Paleo Dieet” gaat doen. Voor meer recepten en informatie kun je naar de website van Mitchel gaan.

Laat maar weten of het ook iets voor jou is.

PS. Als vragen hebt kun je een reactie plaatsen, ik zal dan zo spoedig mogelijk beantwoorden.

 

About The Author

Doordat ik een aantal jaar geleden wou afvallen maar dit niet lukte de eerste kilo’s gingen er wel af maar daarna hielt ik het niet vol en kwam ik weer aan totdat ik boven mijn gewicht was toen ik begon. Door veel te proberen en er een soort studie van te maken en met veel mensen gepraat te hebben. Ben er achter gekomen wat wel en wat niet werkt. Dit wil ik met jouw delen zodat jij hier je voordeel mee kan doen!

Nog geen reactie