Wat is Paleo (Dieet)?

Paleo is een afkorting van Paleolithicum. Het Paleolithicum tijdperk is de periode tussen ongeveer 2,6 miljoen jaar voor onze tijdrekening tot het begin van de landbouwrevolutie, ongeveer 10.000 jaar geleden, toen we begonnen zijn met het verbouwen van graan en het domesticeren en het melken van dieren. Dit soort dieet wordt ook wel Primair of Voorouderlijk genoemd.

Loren Cordain was een van de eerste voorstanders van dit dieet. Dat ontstond uit het onderzoek naar de eetgewoonten van de holbewoners. Zijn theorie was dat wat de holbewoners aten, de sleutel bevat naar wat ons lichaam nodig heeft, volgens de evolutie en dat dit beloftes zou kunnen inhouden voor het onder controle krijgen van de wereldwijde gezondheid- en overgewicht crisis.

Sinds de publicatie van het Paleo Dieet in 2001, is er veel onderzoek gebeurd en zijn er verbeteringen aangebracht aan het paleo dieet. Waardoor het veel gezonder geworden is en waardoor het ook gemakkelijker is om het te volgen. Er is nu ook een goede Paleo dieet in Nederland van Mitchel van Duuren www.paleo.nl

Het Paleo Dieet is het enige dieet waaraan mensen genetisch aangepast is.

Dit dieetprogramma is niet ontwikkeld door dieetdokters, dieetfanaten, of voedingsdeskundigen, maar eerder door de wijsheid van moeder natuur die zich uit door de evolutie en de natuurlijke selectie.

Het Paleo Dieet is gebaseerd op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar de types en de hoeveelheden voeding die door onze jagende en verzamelende voorouders gegeten werden. Het fundament van het Dieet is vlees, vis en zeevruchten, noten zaden en een onbeperkte consumptie van vers fruit en groenten.

Het Paleo Dieet is in opmars

Er zijn tegenwoordig meer dan 12.000 websites gewijd aan Paleo in het Engels en in Nederland word groep website ook steeds groter. Deze populariteit ligt in het feit dat zo veel mensen veel beter voelden. Nadat ze dit dieet aangenomen hebben.

Ook al was mijn gezondheid niet heel slecht wel wat te dik, het verbeterde dramatisch mijn gezondheid terwijl ik nog maar net bezig ben met de leefstijl. Ik heb verschillende diëten geprobeerd om af te vallen. Steeds kwamen er toen kleine gezondheidsproblemen als gevolg van voedingstekorten in deze diëten. Op basis van deze resultaten, vond ik dat ik deze waardevolle informatie met jou wil delen :-).

Het Dieet

Het uitgangspunt van dit dieet is simpel: eet natuurlijke voedingsmiddelen. Vermijd industrieel verwerkt voedsel en granen. Dit is een van de vele aspecten die het dieet zo populair maken. De boodschap ervan is simpel.

In een notendop, bestaat het Paleo dieet uit vlees van runderen, varkens, lam, gevogelte, wild, die vrij hebben kunnen rondlopen (biologies) vis, zeevruchten, vers fruit, groenten, zaden, noten, en gezonde oliën (olijfolie, kokosnoot, avocado, macadamia, walnoot en lijnzaad).

Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan nuttige voedingsstoffen die noodzakelijk zijn voor de gezondheid, waaronder oplosbare vezels, antioxidanten, vitamines, fytochemicaliën, omega-3 en onverzadigde vetten, en laag glycemische koolhydraten.

Vlees (Biologies)
Fabriekgemaak voedsel
Vis / Scaaldieren Granen
Fruit Suiker
Groenten Aardappelen
Ei zuivelproducten
Noeten en zaden Peulvruchten
Gezonde olie Geraffineerde plantaardige oliën

Zuivel producten, granen, plantaardige oliën, geraffineerde suikers en industrieel bereide producten maakten geen deel uit van het dieet van onze voorouders. Maar er is wel onderzoek dat aantoont dat sommige holbewoners wel bepaalde granen aten tijdens het seizoen maar dat waren dan microscopische hoeveelheden in vergelijking met wat we vandaag eten.

De meeste van deze voedingsmiddelen zijn arm aan voedingsstoffen en ze bevatten ingrediënten die ziekten veroorzaken zoals transvetten, voedingsadditieven, geraffineerde granen, tafelzout en hoog-glycemische koolhydraten. Heb je je ooit afgevraagd waarom 50 procent van de mensen kampen met overgewicht en dat 1 op de 3 percent van de mensen in Nederland kanker krijgt?

Hun dieet is een van de belangrijkste oorzaken. De meeste mensen volgen een dieet dat ver verwijderd is van datgene waarvoor onze lichamen genetisch en volgens de evolutie gemaakt zijn. Onze lichamen kunnen deze voedingsmiddelen niet goed of zelfs helemaal niet verwerken.

Er zijn veel misvattingen over het Paleo dieet.

Het bestaat hoofdzakelijk uit groenten. Het kan een dieet zijn dat rijk is aan dierlijke eiwitten, maar je moet experimenteren en voor jezelf uitvinden hoeveel dierlijke eiwitten je nodig hebt. Iedereen is verschillend en de behoeften kunnen variëren afhankelijk van de leeftijd (jonge mensen hebben meer nodig) en de gezondheidstoestand (mensen met kanker zouden over het algemeen vlees moeten vermijden) en andere factoren.

Ik weet wat je nu denkt. Het Paleo Dieet is een zeer korte lijst van voedsel die kunt eten! Je zult ervan versteld staan als je ziet hoeveel voedingsmiddelen je kunt eten en hoeveel je zult genieten van dit dieet eens je de resultaten ervan begint op te merken. Je zult meer energie hebben en gezondheidsproblemen beginnen zich op te lossen.

Ik zelf ben net bezig met het Paleo leefstijl en het bevalt me goed. Een kennis van mij is al een tijdje bezig mee en dit zijn haar bevindingen. Zij begon beter te slapen, haar huiduitslag verdween, ze werd mentaal stabieler, ze verloor gewicht, haar hongergevoel verdween (euh, voor het grootste deel), en haar bijnieren en haar  schildklier zijn aan het genezen.

Ik ben er van overtuigt dat je zult verslaafd raken aan het Paleo dieet. Door hoe het je je laat voelen en zijn gevolgen op je gezondheid. Als je eet wat je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Als jij het Paleo dieet wilt proberen of meer wilt  weten,

Klik dan hier om af te vallen en fitter en gezonder te voelen.

Heerlijk toch ik ben er echt verslaaft aan geraakt voor mij niets anders. Ik voel mij nu 10 keer beter icon smile Wat is Paleo (Dieet)?

About The Author

Doordat ik een aantal jaar geleden wou afvallen maar dit niet lukte de eerste kilo’s gingen er wel af maar daarna hielt ik het niet vol en kwam ik weer aan totdat ik boven mijn gewicht was toen ik begon. Door veel te proberen en er een soort studie van te maken en met veel mensen gepraat te hebben. Ben er achter gekomen wat wel en wat niet werkt. Dit wil ik met jouw delen zodat jij hier je voordeel mee kan doen!

Nog geen reactie