Wat is een gezond ontbijt eigelijk percies

Een hele tijd geleden heb ik eens wat gehoord over het paleo dieet. Het sprak me meteen aan, want het betreft het eten zoals de mensen dat vroeger aten. Je vraagt je misschien af waarom dit mij dan zo aanspreekt, maar ik ben er achter gekomen dat de mensen vroeger niet te dik waren, ze werkten hard en waren gezond. Dit zal toch mede aan de voeding hebben gelegen en daarom ben ik een voorstander van het paleo dieet.

Maar toen vroeg ik me af wat een gezond ontbijt zou zijn binnen het paleo dieet. Sommige mensen die ik heb gesproken gaven aan dat het erg lastig was, maar ik ben op onderzoek gegaan en het valt reuze mee! Wanneer we aan een ontbijt denken, dan denken we vaak aan toast, cruesli met yoghurt of een boterham met jam of andere koolhydraatrijke producten met gluten.

Maar bij het paleo dieet dienen we aan een ander gezond ontbijt denken. Je moet er mee beginnen dat je in elk geval ontbijt, elke ochtend. Je dient tevens bepaalde voedingsmiddelen los van elkaar te zien. Ontbijt is namelijk niet standaard yoghurt eten of een boterham met jam. Bij je ontbijt moet je denken aan je andere maaltijden, dus een goede bron van eiwit, een goede bron van vet en wat groenten. Hierbij denk je misschien, dit is mijn avondeten, maar een goed ontbijt bestaat binnen het paleo ontbijt ook uit deze onderdelen.

Ontbijten met eiwit rijk eten

Het klinkt misschien gek, als je er zo over nadenkt dat je gaat ontbijten met eiwit rijk eten. Maar binnen het paleo principe was er niets anders. Als je eiwit rijk eten gaat eten aan het begin van de dag dan kun je de dag goed doorkomen en dat is dan ook de basis van een gezond ontbijt met het paleo dieet.

Helaas zijn er veel mensen die niet ontbijten, ze hebben haast, ze moeten naar hun werk en het belangrijkste moment van de dag bestaat uit haasten. Je moet juist eerst ontbijten, zodat je een goede basis hebt om de dag mee te beginnen en daar krijg je ook energie van. Het is belangrijk, dat je elke ochtend voldoende tijd neemt voor een ontbijt met eiwit rijk voedsel. Maar als je in de ochtend altijd te laat wakker bent of je hebt geen tijd om te eten, dan moet je hier toch eens wat aan gaan doen.

Wat voor voedsel is rijk aan eiwit: Vlees, ei, avocado. Vlees eten kost tijd als je het in de ochtend nog moet bereiden, maar ook daar heb ik een goede oplossing voor. Je kunt namelijk de avond van tevoren al veel klaarmaken. Ik plan altijd mijn maaltijden voor de hele week in en dan zorg ik dat ik alle boodschappen in huis heb en veelal in de avonden klaar ga zetten. Ik heb de structuur nu goed te pakken en merk dat ik er echt wat aan heb.

Iedere dag is het standaard ontbijt met vlees en ik merk dat ik me een stuk fitter voel en meer energie heb om het vele werk te verzetten. Ik heb het nu zover dat ik iedere zondag ga ‘puzzelen’ wat ik die week ga eten. Ik maak een lijstje en maandag na het werken doe ik alle boodschappen.

Ik weet precies wat er in huis is en kan dan na het boodschappen doen beginnen aan het avondeten en daarbij denk ik meteen aan mijn gezonde vlees ontbijt voor de volgende ochtend. Het is in het begin even wennen, maar ik zou het nu echt niet meer kunnen missen. Het is lekker, je kunt veel afwisselen en het grootste verschil met vroeger wat ik merk is dat ik de hele ochtend geen hongergevoel heb, ik hoef geen snacks te eten en kijk niet meer zo uit naar lekkere tussendoortjes.

Het is dus ook een goede manier als je af wilt vallen! Vlees, ei, avocado bij het ontbijt, een goede keuze, vroeger werd dit ook gedaan.  Het is een gezond begin van de dag, dus kies voor het goede van vroeger en probeer het zelf ook.

Genoeg ontbijt ideeën

Er zijn veel ontbijt ideeën te bedenken als je je eenmaal hebt verdiept in het paleo ontbijt. Je kunt veel recepten vinden op het internet en deze zijn ook snel klaar te maken en ze zitten vol voedingsstoffen. Er zijn veel manieren om je ontbijt te bereiden. Veel gekozen producten zijn bacon, ei en avocado.

Bacon kies je dan als vleesproduct en avocado kun je toevoegen voor de goede vetten. Het is wel lekker als je af en toe wat af gaat wisselen en je kunt ook zelf variaties bedenken. Als het goed smaakt maak je je eigen recept en kun je dat ook met anderen delen. Weet je ook wat je nu gaat eten als gezond ontbijt? Ik wel en dat zal ik je zo vertellen.

Aanpassingen in voeding

Door mij te verdiepen in het paleo dieet ben ik er van overtuigd dat het goed is om te veranderen. Ik ben nu een paar weken over gegaan en het gaat mij erg goed af. Ik ben fitter en anderen geven complimenten dat ik er goed uit zie (dit was voorheen veel minder). Dit is toch fijn om te merken en dat wil jij toch ook?

Kies daarom net als ik morgenvroeg voor vlees, vis, ei of avocado en vertel mij en je vrienden dan hoe lekker dit was. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe met jou gaat als je kiest voor het paleo ontbijt. Ik heb het in ieder geval al met veel vrienden gedeeld en zij zijn nu ook overgestapt en merken ook dat ze zich veel fitter voelen en ze zitten lekkerder in hun vel. Het gaat er om dat je een knop omzet en dit kun jij ook doen zeker weten.

Als je vragen hebt over het paleo dieet of je wilt een recept, deel het dan met anderen want zo krijg je antwoord op je vragen en nog meer gezonde ontbijttips! Het gaat er om dat je je fitter gaat voelen, meer energie krijgt en ook af gaat vallen. Je doel kun je nu bereiken met het gezonde ontbijt van het paleo dieet. Ik doe mee jij toch ook?

 

 

About The Author

Doordat ik een aantal jaar geleden wou afvallen maar dit niet lukte de eerste kilo’s gingen er wel af maar daarna hielt ik het niet vol en kwam ik weer aan totdat ik boven mijn gewicht was toen ik begon. Door veel te proberen en er een soort studie van te maken en met veel mensen gepraat te hebben. Ben er achter gekomen wat wel en wat niet werkt. Dit wil ik met jouw delen zodat jij hier je voordeel mee kan doen!

Nog geen reactie