Snel of langzaam afvallen?

Snel of langzaam afvallen Snel of langzaam afvallen?Vandaag een bericht dat menig wenkbrauw zal doen fronsen. Veel ‘deskundigen’ beweren dat langzaam afvallen tot betere lange termijn resultaten leiden. Echter blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek dat het niets uitmaakt of je nu snel of juist langzaam afvalt.

De resultaten en conclusies

Het maakt niets uit of je nu snel of langzaam af bent gevallen. De gewichtstoename na 144 weken is namelijk voor beide methoden gelijk. Deze bevinding wijkt af van de huidige opvattingen over wat de beste manier van afvallen is gelet op duurzame afslank resultaten. De huidige opvatting is dat langzaam afvallen beter is dan snel afvallen omdat je minder snel weer zou aankomen als je langzaam afvalt. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Uit de resultaten blijkt zelfs dat mensen die met shakes snel afgevallen zijn sneller en meer resultaat bereiken dan mensen die langzaam afvallen. Snel afvallen met shakes blijkt daarom zeker een effectieve manier om snel gewicht te verliezen.

Consequenties

Wat zijn nu feitelijk de consequenties nu we de resultaten van het onderzoek kennen? Feitelijk is dit heel simpel. Om blijvend af te vallen is het nodig om gezond te eten en voldoende te bewegen. Vooral het gezond eten is een belangrijke voorwaarde waarbij het vaak verkeerd gaat. Na het dieet valt men terug in oude eetgewoonten en het gewicht komt al snel weer terug. Alle inspanningen zijn voor niets geweest en mensen raken gedemotiveerd. Als je begint met afvallen kies dan voor een methode waarbij je structureel werkt aan het veranderen van je eetgewoonten. Het anders eten moet er helemaal ingeslepen worden wil je afslankpoging ook daadwerkelijk gaan slagen. Een goed artikel waarin wordt uitgelegd waarom structureel gezond eten zo moeilijk is en wat je eraan kunt doen vind je hier. Het blijkt dat interventie op verschillende onderdelen noodzakelijk is om structurele verandering te realiseren.

Het onderzoek

Een groep van 2014 mensen is opgedeeld in 2 groepen van gelijke omvang en met gelijke kenmerken zoals leeftijd, geslacht en BMI. De eerste groep begon met een programma voor snel afvallen waarin het via het gebruik van shakes binnen 12 weken 15% af zou vallen. De andere groep startte met een langdurig programma van 36 weken eveneens gericht op de doelstelling van 15% gewichtsverlies.

Nadat de deelnemers minimaal 12,5% waren afgevallen in de daarvoor beschikbare periode zijn ze gedurende 144 weken in een gewicht stabilisatie programma geplaatst (fase2) met het oog instandhouding van het gewicht. In deze 144 weken werden ze ondersteund door een diëtiste en moest men zich houden aan de richtlijnen voor voeding zoals geldig in Australië (zeg maar het voedingscentrum van Australië). Zowel de groep snelle als langzame afvallers  bleken na afloop van de 144 weken weer op hun oude gewicht te zitten.

Voor het complete onderzoek verwijs ik naar het wetenschappelijke onderzoek “The effect of rate of weight loss on long-term weight management: a randomised controlled trial” welke voor het eerst in december 2014 is gepubliceerd in the journal genaamd “The Lancet Diabetes & Endocrinology”.

About The Author

Doordat ik een aantal jaar geleden wou afvallen maar dit niet lukte de eerste kilo’s gingen er wel af maar daarna hielt ik het niet vol en kwam ik weer aan totdat ik boven mijn gewicht was toen ik begon. Door veel te proberen en er een soort studie van te maken en met veel mensen gepraat te hebben. Ben er achter gekomen wat wel en wat niet werkt. Dit wil ik met jouw delen zodat jij hier je voordeel mee kan doen!

Nog geen reactie