Moderne Aanpassingen aan het Paleo Dieet eet wat je lichaam goed kan verteren.

 De mensheid zou niet overleefd hebben als we ons niet aangepast hadden aan het eten van de nieuwe voedingsmiddelen uit onze omgeving. Velen kunnen relatief nieuwe voedingsmiddelen, zoals zuivel en granen, verdragen. Deze voedingsmiddelen doken pas ongeveer 10.000 jaar geleden op als gevolg van de domesticatie van dieren en het ontstaan van de landbouw.

Sommige mensen blijven perfect gezond als ze deze voedingsmiddelen eten, maar voor velen is dat niet het geval. Er zijn bijvoorbeeld schattingen dat slechts vijftig percent van de bevolking zuivel kan verdragen. Velen kunnen granen zoals rijst en maïs verdragen.

Maar de meesten tolereren geen glutenhoudende granen (een eiwit in tarwe, rogge en gerst) — zelfs mensen die niet beschouwd worden als gevoelig aan gluten en geen tekenen van glutenintolerantie vertonen. De meesten kunnen kleine hoeveelheden granen verdragen  — maar niet als het een hoofdbestanddeel van de voeding is. Als je beslist om deze relatief nieuwe voedingsmiddelen op te nemen in je Paleo menu, dan zou je het gebruik ervan moeten beperken tot een minimum.

Het basis Paleo dieet is slechts een leidraad die je moet aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren en toleranties. Dat is de reden waarom ik het Moderne Paleo Dieet voorstel — het Paleo dieet aangepast aan onze moderne eetgewoonten. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat sommigen relatief nieuwe voedingsmiddelen goed verdragen en dat zij voor hen niet uitgesloten moeten worden in het dieet.

Men moet niet denken dat men het Paleo dieet tot op de letter moet volgen, men kan ook het Modern Paleo Dieet volgen, dat ook gezonde voedingsmiddelen van traditionele volkeren bevat — voedingsmiddelen die voorkomen in het Weston A. Price dieet. Weston A. Price (zie WestonAPrice.org) was een tandarts die de gezondheid en het dieet van traditionele en in stamverband levende mensen onderzocht.

Hij documenteerde de voedzame voedingsmiddelen die traditionele mensen aten en die hun een bijna ziektevrije gezondheid opleverden. Deze voedingsmiddelen hebben een hoge voedingswaarde en ze zouden niet over het hoofd mogen gezien worden, enkel omdat ze geen Paleo voedingsmiddelen zijn. Zij omvatten rauwe zuivel en boter, gegiste granen, gegiste groenten en sommige aardappelen en knollen zoals zoete aardappelen.

Paleo is geen a one-size-fits-all benadering. Je moet het Paleo dieet bekijken als een basis waarop je verder kunt bouwen. Iedereen is verschillend en moet het dieet aanpassen aan zijn of haar persoonlijk budget, benodigdheden en voorkeuren. Je moet niet panikeren als je je geen vlees van met gras gevoederde runderen of organisch vlees kunt veroorloven.

Het zal je verbazen hoe goedkoop je vlees van met gras gevoederde dieren kunt kopen als je het in bulk koopt bij een online verkoper. Het idee is om te streven naar gras gevoederd, omdat het betere gezondheidseffecten heeft, maar je moet niet zenuwachtig worden als je niet de hele tijd gras gevoederd vlees kunt eten.

Het is OKE als je af en toe eens zondigt. Het is bijna onmogelijk om perfect volgens Paleo te eten in onze wereld van industrieel, fast food. Het gaat over het evenwicht. Probeer je 80-90 procent van de tijd aan de kern van het Paleo dieet te houden.

Mensen geloven dat het eten van compleet voedsel beperkend is, maar dat is niet zo. Het mag dan wat tijd vragen om je aan te passen, nieuwe voedingsmiddelen te ontdekken, en deze voedingmiddelen op te nemen in je dieet. Voor sommigen is het gewoon een kwestie van het weglaten van voedingsmiddelen die niet gezond zijn.

We zullen al de verschillende principes en misvattingen over het Paleo dieet onder het licht houden in de blog artikelen (Tien mythes van het paleo dieet) Het is zeer belangrijk dat je de basisprincipes begrijpt van deze voorouderlijke eetgewoonte met compleet voedsel. Het Modern Paleo Dieet is de belangrijkste component van je plan om gezond te worden.

About The Author

Doordat ik een aantal jaar geleden wou afvallen maar dit niet lukte de eerste kilo’s gingen er wel af maar daarna hielt ik het niet vol en kwam ik weer aan totdat ik boven mijn gewicht was toen ik begon. Door veel te proberen en er een soort studie van te maken en met veel mensen gepraat te hebben. Ben er achter gekomen wat wel en wat niet werkt. Dit wil ik met jouw delen zodat jij hier je voordeel mee kan doen!

Nog geen reactie