Hoe ziet een Paleo maaltijd eruit?

Gemotiveerd om af te vallen met het Paleo dieet? Dan is het nu tijd om je te verdiepen in de voedingsmiddelen die worden aangeraden. Het is een hele lijst, dus keus genoeg. Je zult waarschijnlijk wel een beetje trek krijgen van al die overheerlijke producten die in de voedingslijst staan…

Stel je maaltijd samen

Voordat je de voedingslijst induikt, is het goed om te weten wat je lichaam nodig heeft. Je lichaam heeft 3 basisbehoeften om energie uit te putten. Dit zijn proteïne (eiwit), vet en koolhydraten. Uiteraard heeft ons lichaam ook vitamines en mineralen nodig. Wanneer je een maaltijd samenstelt op basis van het Paleo dieet, krijg je al de nodige voedingsstoffen binnen. Volg het stappenplan, en je bent zeker van een gezonde Paleo maaltijd!

1. Kies je bron van proteïne
Iedereen heeft een andere hoeveelheid proteïne nodig, maar dit ligt meestal ergens tussen de 90 en 250 gram. Proteïne haal je voornamelijk uit vlees, vis of eieren. Als het stuk vlees of vis dat je wilt eten even groot is als je hand, krijg je genoeg proteïne binnen.

2. Voeg groenten toe
Per maaltijd heb je tussen de 250 en 500 gram groenten nodig. Erg veel, inderdaad! Hier moet je dus waarschijnlijk even aan wennen. Maar juist door de grote hoeveelheid groenten zul je verzadigd raken en langer vol zitten. Als je door de grote hoeveelheid groenvoer dreigt te veranderen in een konijn, neem dan gerust wat fruit voor de afwisseling.

3. Voeg gezonde vetten toe
Onthoud: vet is je primaire bron van energie. Sla dit dus niet over! Vet neemt de functie van koolhydraten over: je lichaam gebruikt het als brandstof. Vet kun je ook nog eens veel sneller verbranden dan koolhydraten!

4. Last but not least: water!
Drink water in plaats van frisdrank. Zo loop je al die onnodige calorieën mooi mis. Ja, dit geldt ook voor alle light varianten. Deze bevatten namelijk alsnog veel zoetstoffen die slecht zijn voor je suikerspiegel.

Vlees & vis

Zo ongeveer al het vlees past binnen het Paleo dieet. Uiteraard wordt hier onbewerkt, vers vlees mee bedoeld. Dus geen producten als hotdogs, knakworsten en ander ingeblikt vlees. Ja, ook bacon is toegestaan! Maar eet alles met mate, uiteraard.
Groente
Voor groenten geldt hetzelfde verhaal: bijna alle groenten zijn toegestaan tijdens het Paleo dieet. Wel zijn alle groenten verschillend en bevatten ze dus verschillende voedingsmiddelen. Kijk uit met producten als pompoen, aardappelen en bietjes. Deze bevatten veel zetmeel en koolhydraten. Ze zijn niet slecht voor je, maar het is toch beter om deze producten zo veel mogelijk te laten staan als je niet veel sport. Beweeg je wel iedere dag, dan kun je deze producten gerust eten.

- Asperges
– Avocado
– Artisjokken
– Wortels
– Spinazie
– Selderij
– Broccoli
– Pepers
– Courgette
- Koolsoorten
– Bloemkool
– Peterselie
– Aubergine
– Uien
– Pompoen
– Zoete aardappele
– Bietjes

Olie & vetten

Veel mensen denken dat vet hét product is dat ons dik maakt. Maar dit is juist niet waar, zolang je maar natuurlijke vette gebruikt. Frituurvet bijvoorbeeld, is allesbehalve natuurlijk en maakt je inderdaad dik. Dus die bitterballen en frikadellen kunnen de container in. De grootste boosdoeners zijn koolhydraten – juist die zorgen ervoor dat onze honger nooit gestild wordt en we veel te veel suikers binnenkrijgen.
Ons lichaam heeft natuurlijke oliën en vetten nodig om brandstof uit te halen. Onderstaande oliën en vetten zijn gezond en goed om je lichaam mee te voeden wanneer het extra energie nodig heeft.

– Kokosolie
– Olijfolie
– Macadamia olie
– Avocado olie

Noten

Gelukkig, noten zijn gezond! Tenminste, als je maar één handje per dag eet. Meer heb je echt niet nodig. Aangezien er behoorlijk wat (natuurlijke) vetten in noten zitten, heeft je lichaam genoeg aan een handvol. Kijk wel uit met cashewnoten. Erg verslavend, maar juist deze noten bevatten veel vetten.
En met pinda’s is het helemaal opletten geblazen. Deze stiekemerds doen zich misschien voor als noten, maar niets is minder waar: het zijn peulvruchten. Boordevol vet en andere stoffen waar ons
lichaam echt niet om vraagt! Vermijd pinda’s dus. Van onderstaande noten mag je gelukkig wel genieten.

- Amandelen
– Cashewnoten
– Hazelnoten
– Pecannoten
– Pijnboompitten
- Pompoenzaden
– Zonnebloempitten
– Macadamia noten
– Walnoten

Fruit

Fruit is lekker! Daar zullen velen van jullie het mee eens zijn. Maar fruit is niet voor niets zo lekker zoet: dat komt door de fructose die het fruitstuk bevat. Dit is een stuk gezonder dan de suikers die je vindt in allerlei snoepgoed, maar we moeten het onder ogen zien: het blijft suiker. Daarom is 2 à 3 stuks fruit per dag voldoende. Probeer je af te vallen, dan kun je beter meer groenten eten in plaats van fruit.
Kijk uit voor bananen. Deze grote gele vriend bevat aardig wat zetmeel. Sport je veel? Neem dan gerust een banaantje. Met name na de inspanning is het goed om er eentje te eten. Maar als je wat minder veel beweegt en toch wilt afvallen, eet dan zo weinig mogelijk bananen.

- Appels
– Avocado
– Blauwe bessen
– Papaya
– Perzik
– Pruimen
– Mango
-Bananen
- Bramen
– Druiven
– Aardbeien
– Watermeloen
– Ananas
– Frambozen
– Sinaasappels

Eet smakelijk!

Heb je al honger gekregen? Of op z’n minst een hele hoop motivatie? Logisch, want de voedingslijst bevat niets dan overheerlijke verse producten waarmee je de lekkerste recepten kunt maken. Dit dieet bevat juist geen smerige sapjes of smaakloze productvervangers, maar verse smaakvolle voeding. Natuurlijk moet je even wennen aan de veranderingen in je voedingspatroon, maar als je lichaam zich aangepast heeft wil je nooit meer anders eten! Wanneer je net met het Paleo dieet begint, kun je lekker de keuken ingaan en experimenteren met verschillende recepten. En de keuze is oneindig!

About The Author

Doordat ik een aantal jaar geleden wou afvallen maar dit niet lukte de eerste kilo’s gingen er wel af maar daarna hielt ik het niet vol en kwam ik weer aan totdat ik boven mijn gewicht was toen ik begon. Door veel te proberen en er een soort studie van te maken en met veel mensen gepraat te hebben. Ben er achter gekomen wat wel en wat niet werkt. Dit wil ik met jouw delen zodat jij hier je voordeel mee kan doen!

Nog geen reactie