Graan – Waarom brood en pasta niet zo gezond is als men beweerd

Granen, met uitzondering van witte rijst, is het voedsel dat het sterkst geassocieerd wordt met mortaliteit. Ik raad je aan om alleen glutenvrije granen te eten – als je ze tolereert. Laten we ingaan op de vraag welke granen je volgens de wetenschap veilig kunt eten en welke niet.

De meeste holbewoners aten geen granen, we zijn er dus genetisch niet goed aan aangepast. Granen bevatten weinig voedingsstoffen en ze bevatten toxines die een ongelooflijk lange lijst van gezondheidsproblemen en ziekten veroorzaken. Deze toxines worden fytaten, lectinen en gluten genoemd.

Om meer te leren over deze boosdoeners kan je mijn blogpost “Minder granen, meer brein” lezen. Vergeleken met alle andere voedingsmiddelen, hebben granen de laagste voedingswaarde, waarbij ze enkel suiker moeten laten voorgaan! Niet erg indrukwekkend.

Granen zijn ook de enige voedingsmiddelen waarvoor fabrikanten de toelating hebben om gezondheidsclaims op de verpakking te zetten  – onzin zoals de bewering dat granen de cholesterol zouden verlagen. In werkelijkheid doen ze de cholesterol stijgen! Wees op je hoede voor claims op verpakkingen, omdat er geen enkele van die beweringen wordt gestaafd door geloofwaardig onderzoek.

De redenering  gaat als volgt: granen bevatten vezels, vezels verlagen de cholesterol, en dus kan de sprong gemaakt worden naar Granen = Minder Cholesterol. Fout! Dit is verkoopslogica. De toxines in granen veroorzaken zoveel andere gezondheidsproblemen, waaronder het torenhoog opdrijven van je bloedsuiker, dat ze in werkelijkheid een stijging van het cholesterol veroorzaken.

Welke granen moet ik eten?

Als je granen gaat eten, dan zijn sommige keuzes beter dan andere. De grafiek hieronder illustreert welke granen, volgens het wetenschappelijk onderzoek, ziek maken, en welke granen ok zijn om af en toe te eten (als je durft) en granen die perfect veilig zijn om ze onbeperkt te eten.

 Welke granen zijn veilig om te eten?

Als je ervoor kiest om granen te eten, dan moeten ze op een degelijke manier bereid worden om ze beter verteerbaar te maken. Dit wordt bereikt door ze een nachtje te laten weken met een beetje appelciderazijn voor je ze kookt. Het weken verlaagt het fytinezuurgehalte, maar niet de lectinen, een van de meer problematische bestanddelen van granen.

graan Graan – Waarom brood en pasta niet zo gezond is als men beweerd

Groepen zoals de Weston A. Price Foundation spreken hierover al zeer lang. Er zijn geen traditionele of tribale mensen die ongegiste, onbereide granen eten als een normaal onderdeel van hun dieet.

Ik weet wat sommigen onder jullie nu denken – dat ik helemaal gek geworden ben om te beweren dat witte rijst beter voor je is dan bruine rijst. Maar het is waar!! Volgens “The Perfect Health Diet” door Dr. Paul Jaminet en zijn echtgenote, is langkorrelige witte rijst, het enige graan dat je zou moeten eten.

Bruine rijst bevat de intacte pel van het graan, waarin zich de meeste toxines bevinden. Het mag dan wel voedingsstoffen bevatten, maar die zijn de schadelijke effecten van de toxines (fytaten en lectines) niet waard. Verwijder de pel, en je hebt een lekkere, zetmeelrijke brandstof voor de hersenen.

Dit is het voornaamste doel van de rijst. Volgens de China Study, heeft rijst een -58 percent correlatie met de mortaliteit. Dit is ongelooflijk laag. Als het minst toxische graan, is witte rijst zeer veilig om te eten. Ik heb hoe dan ook bruine rijst nooit lekker gevonden.

Granen zoals quinoa, boekweit, amarant en gierst worden beschouwd als pseudogranen, wat betekent dat het niet echt granen zijn. Het zijn eigenlijk zaden en ze hebben niet de inherente problemen die eigen zijn aan de echte granen. Ze zijn voor velen prima en ze kunnen onbeperkt gegeten worden.

Quinoa is een beetje vreemd. Ik heb gelezen dat het een zaad is, een groente, fruit, enz. Kortom, niemand lijkt te weten wat het eigenlijk is. Eet het gewoon.

Oh ja, voor ik het vergeet. Al die arme koeien en kippen worden gedwongen om granen te eten. Dat betekent dat je vlees vol zit met granen en hun toxines. Men moet zich bewust zijn van deze verborgen granen. Het meeste vlees dat je koopt in de supermarkt of op restaurant, zelfs als het biologisch is, werd gevoed met graan.

Dit is vooral problematisch als je overgevoelig bent aan granen, omdat dit vlees dan gezondheidsproblemen bij je kan veroorzaken, net alsof je de granen zelf zou eten. Ik weet dit uit de eerste hand, omdat, als ik mijn hond met graan gevoederd vlees geef, ze twee weken lang woest begint te krabben en haar hele vacht uitrukt.

Zij is zeer intolerant voor granen. Arme hond. Met gras gevoederd vlees is de enige keuze voor zij die granen proberen te vermijden.

Overgevoeligheden aan graan

Voorkeuren en toleranties voor glutenvrije granen variëren. Ik eet regelmatig maïs tortilla’s en blauwe maïs chips (ongelooflijk rijk aan het kankerbestrijdende selenium). Een vriend van mij tolereert alleen tortilla’s van gekiemde maïs omdat de maïs dan als het ware voor verteerd is door het kiemen.

Dit maakt het verteren van de maïs veel gemakkelijker. In de VS hebben ontelbaar veel mensen een overgevoeligheid aan maïs omdat het wordt teruggevonden in zoveel producten die we eten. In plaatsen als Engeland, wordt bietsuiker gebruikt in bijna alle industrieel bereid voedsel, en dus is er een ongebreidelde overgevoeligheid aan bietsuiker. Dat komt gewoon door de overconsumptie van een enkel voedingsmiddel.

Als we teveel eten van een bepaald voedingsmiddel, dan is ons lichaam geprogrammeerd om dit te verwerpen. Je moet voor jezelf bepalen welke granen er voor jou werken, wat betekent dat je er niet overgevoelig voor bent. Dit kan gemakkelijk bepaald worden met een eliminatie- en uitdagingsdieet.

Instructies over hoe je dit best aanpakt kan je vinden in mijn blogpost “Voedsel Overgevoeligheden Maken Je Ziek en Dik”. Een vaak voorkomende aanwijzing van een voedselovergevoeligheid is het optreden van maagpijn binnen een paar uren na het eten van een graan (of een ander voedingsmiddel).

Ik ben gedurende jaren naar dokters gegaan om uit te zoeken waarom mijn maag steeds pijn deed. Geen enkele kon mij een antwoord geven. Hé, het was maagontsteking als gevolg van een overgevoeligheid aan gluten.

 Toch granen te eten ?

Als je van plan bent om vals te spelen en toch granen te eten die we beter zouden vermijden, omdat we weten dat dit af en toe gebeurt, dan heb ik een paar aanbevelingen voor jou. We zijn allemaal mensen en het kan soms moeilijk zijn om alle aantrekkelijke aanbiedingen met granen af te wijzen.

Ik heb van een immunoloog uit Los Angeles, Dr. Bernard Gellar, geleerd dat zuurdesem en tarwepasta redelijk goed getolereerd worden door mensen die niet lijden aan een zeer zware overgevoeligheid aan gluten. Zuurdesem brood is gefermenteerd en bewerkt (goed bereid), waardoor een groot gedeelte van de gluten vernietigd zijn.

Persoonlijk ben ik in staat om zuurdesem brood te eten zonder er maagpijn aan over te houden, ook al ben ik overgevoelig aan gluten. Pasta ondergaat ook heel veel bewerkingen, waardoor er velen dit kunnen eten, als gevolg van zijn laag glutengehalte.

Slotwoord

Ook al kunnen de meeste mensen zich veroorloven om af en toe een minder gezonde keuze te maken zonder dat ze daar negatieve gevolgen van ondervinden, zouden tarwe en andere glutenhoudende granen, volgens mij, best helemaal vermeden worden, zeker door degenen die lijden aan een of ander auto-immuun ziekte,  artritis, spijsverterings- of inflammatoire aandoening.

Als het gaat over zaken waarvoor wij mensen niet geschikt zijn om ze te eten en te verteren, dan staan tarwe en zijn gluten proteïnen waarschijnlijk bovenaan de lijst.

Als je bewijzen begint te overlopen die zich opgestapeld hebben tegen volle granen, dan wordt het redelijk vanzelfsprekend dat onze afhankelijkheid van tarwe en van andere granen een van de belangrijkste schuldigen is voor de slechte gezondheid van zovelen.

Granen, met uitzondering van witte rijst, zijn het voedsel dat het sterkst geassocieerd wordt met mortaliteit. Na het verwijderen van tarwe en ander glutenhoudende granen uit het dieet worden er vaak onmiddellijk positieve wijzigingen opgemerkt. Laat ze vallen en zie wat er gebeurt.

Chris Kresser hield een zeer interessante toespraak op het Ancestral Health Symposium in 2013. Hij stelde dat de reden waarom we granen niet zo goed tolereren niet is dat we ze niet kunnen verteren maar dat we de darmbateriën missen die cruciaal zijn voor hun vertering.

Vele jager-verzamelaar culturen, die door Weston A. Price ontdekt werden, doen het goed op diëten die bestaan uit granen. Hoe is dat mogelijk als granen zo slecht zijn voor onze gezondheid?

Een theorie die vaak verkondigd wordt in de Paleo gemeenschap is dat: de overschakeling van een jager-verzamelaar levensstijl naar een op landbouw gebaseerde levenswijze aanleiding gaf tot een toename van  ziekten en een achteruitgang van de volksgezondheid.

Niemand twijfelt er aan dat dit waar is, maar het idee dat bestanddelen zoals gluten en lectines verantwoordelijk waren voor deze achteruitgang, wordt niet goed ondersteund door bewijzen. Significante toenames van chronische inflammatoire ziekten komen pas sinds de laatste honderd jaar voor.

De overschakeling  van een jager-verzamelaar levensstijl naar de landbouw  gebeurde al ongeveer 10.000 jaar geleden. Er moet dus iets anders zijn dat deze achteruitgang van de gezondheid verklaart. Als het waar zou zijn dat de gluten en lectines in granen verantwoordelijk zouden zijn voor het toegenomen risico op ziekte, dan zouden ze dat al lang geleden moeten gedaan hebben.

Chris Kresser postuleert een zeer interessante theorie die stelt dat het mogelijk is dat deze potentieel schadelijke bestanddelen in nieuwe voedingsmiddelen  geen significante risicofactor zijn voor inflammatoire ziekten zolang als het Paleolitisch microbioom – onze darmflora – nog intact is.

Als ons microbioom afwezig of beschadigd is, dan kunnen deze voedingsmiddelen risicofactoren worden voor inflammatoire ziekten. Als we niet beschermd zijn door doeltreffende probiotica kolonies, ontwikkelen we lekkende darmen, voedingintoleranties, allergieën, auto-immuun problemen, inflammatoire aandoeningen zoals astma en een hele rits andere ziekten.

Chris Kresser zei verder in zijn toespraak dat als ons Paleolitisch microbioom nog steeds intact zou zijn, we granen en al deze substanties zonder problemen zouden kunnen tolereren. Dit punt is belangrijk omdat het sommige schijnbare conflicten in het voorouderlijk paradigma verklaart.

Het kan verklaren waarom granen al duizenden jaren granen gegeten worden door vele culturen en dat de gezondheidsproblemen die wij toewijzen aan granen bij die culturen bijzonder zeldzaam zijn. Je kunt je Paleo dieet uitbreiden. Sommige mensen die tijd besteden aan het herstel van hun darmbacteriën , zijn in staat om granen, zuivel of ander niet-Paleo voedingsmiddelen te introduceren in  hun dieet – zelfs als ze hiervoor vroeger intolerant waren – en het prima blijven doen.

Het verklaart ook waarom sommige mensen in staat zijn om deze voedingsmiddelen blijkbaar zonder problemen te verdragen, terwijl anderen dat niet kunnen. Werk dus aan een goede gezondheid van de darm (zie probiotica)  en je zult in staat zijn om op een veilige manier te genieten van granen en andere voedingsmiddelen die niet tot het Paleo dieet behoren, vooropgesteld dat er geen andere oorzaken voor je intolerantie zijn.

Ben ik iets vergeten vermelden? Heeft het heel lang geduurd voor je ontdekte dat je overgevoelig was voor bepaalde granen? Welke granen verdraag je wel goed? Vertel mij je verhaal door hieronder een commentaar te plaatsen.

 

About The Author

Doordat ik een aantal jaar geleden wou afvallen maar dit niet lukte de eerste kilo’s gingen er wel af maar daarna hielt ik het niet vol en kwam ik weer aan totdat ik boven mijn gewicht was toen ik begon. Door veel te proberen en er een soort studie van te maken en met veel mensen gepraat te hebben. Ben er achter gekomen wat wel en wat niet werkt. Dit wil ik met jouw delen zodat jij hier je voordeel mee kan doen!

Nog geen reactie